Microsoft 365 Management løsninger har blitt utviklet for å forenkle arbeidet for MSPer (Managed Service Providers). Antall firmaer som bruker Teams, SharePoint, Outlook og andre Microsoft- tjenester har eksplodert, og det har ført til en dramatisk økning i administrasjons- oppgaver hos MSPer.
Hensikten til M365 Management Systemer er å automatisere oppgaver, gi detaljert datainnsikt, overvåke ytelse og forbedre sikkerheten på tvers av alle M365-applikasjoner - og poenget er at alt dette skal skje gjennom ett brukervennlig konsoll, med alle tenants samlet på et sted.
Er du på utkikk etter en slik løsning? I så fall er det lurt å gjøre litt research først.
SJEKKLISTE - M365 Management System
- SIKKERHETSSCORE - Systemet bør gi oversikt over, samt mulighet for å forbedre og overvåke, kundenes M365 sikkerhetsscore.
- VARSLER - Få varsler på mistenkelig aktivitet. Bør kunne tilpasses etter behov og integreres mot forskjellige PSA-verktøy. Bør gi beskjed om mistenkelig aktivitet mot tenant slik som:
- brukere som logger på i land utenfor valgt land
- sette forwarding på e-post
- forsøk på å knekke passord
- eksterne delinger
- brukertilganger
- og andre nyttige varsler
- TILGANGSKONTROLL - Ha kontroll på hvilke tilganger brukere har og tilpass dette etter behov.
- BRUKERHÅNDTERING - Systemet bør gi enkel håndtering av vanlige oppgaver slik som:
- opprette / fjerne brukere
- aktivere MFA
- tilbakestille passord på brukere
- flytte brukere mellom grupper
- gjøre om fjernet bruker til en delt e-post
- endre lisenstype m.m.
- M365-STANDARDER - Systemet bør være synkronisert mot Microsoft 365 og presentere relevante anbefalinger og sikkerhetsstandarder.
- RAPPORTER og STATISTIKKER – Systemet bør gi rapporter som viser MFA-status, trusseloversikt, og M365-sikkerhetsscore.
- MICROSOFT-LISENSER – Få kontroll på lisensbruk ved å vise hvilke lisenser som kunder har, inkludert ubenyttede. Systemet bør gjøre det enkelt å rydde opp i lisenser, f.eks. fjerne ubenyttede lisenser for dermed å redusere kostnader.
- SYSTEMBRUKERE – Brukeradministrasjon bør være enkelt, med mulighet for å gi begrenset tilgang til brukere (enten teknikere eller sluttkunde) etter behov. Det bør være mulig å variere tilgang - fra så lite som "kun innsyn" til "full håndtering".