Sikkerhetstjenester ofte avbryter brukerne, og det medfører derfor mye mer arbeid supportsaker som har å gjøre med datasikkerhet. Å administrere slike hendelser løpende krever også mer innsats. MSP'er bør ikke prøve å dekke inn datasikkerhetskostnader mot vanlige IT-supportkostnader. Det finnes tre primære kostnader tilknyttet til sikkerhetstjenester:
Slike kostnader øker jo flere kunder du har, og jo flere verktøy du tar i bruk. Over tid, dersom du ikke få kontroll på disse utgiftene, kan det fører til en stadig lavere bunnlinje.
PORTEFØLJEN KAN OGSÅ INKLUDERE TJENESTER FOR COMPLIANCE & MOTSTANDSDYKTIGHET
Puh. Det var en lang liste over sikkerhetsløsninger. Men det er viktig å ha god forståelse for verktøy og tjenester som kan spille en rolle i beskyttelsen av kundene dine.
Mange MSP-er blir fristet av de dyreste og mest kjente cybersikkerhetsløsningene. Det er helt naturlig, siden vi som IT-fagfolk ønsker å ha verktøy som er top-of-class. Problemet er at kundene våre sannsynligvis ikke vil bruke halvparten av funksjonene som gjør de mest avanserte løsningene så kostbare.
Grafikken under viser faktorer som kan være avgjørende for å være tidseffektiv og tjene penger som MSP. 
Som vi ser her, er det viktig å få funksjonaliteten og kostnadene på plass. Dette vil tippe balansen mot venstre – mot effektivitet og lønnsomhet. Men det finnes mange usynlige faktorer som kan tippe balansen den andre veien og sluke verdifull tid. Og som vi vet: tid er penger.
Dårlig eller manglende produktopplæring - Hvis du ikke har effektiv opplæring for å lære nye og eksisterende IT-konsulenter om produktets funksjoner – inkludert de mest effektive måtene å bruke verktøyet på – vil de miste verdifull tid på å navigere i grensesnittet eller bruke produktet på feil måte. Selv om de bruker 5 eller 10 minutter ekstra hver dag fordi de ikke er skikkelig opplært, løper dette fort opp. Og jo større MSP-en din blir, jo raskere vokser disse kostnadene.
Integrasjoner er et annet område som ofte fører til dobbeltarbeid. Når du prøver å overføre data mellom verktøy eller håndtere flere systemer for å administrere konfigurasjoner, kan gode integrasjoner spare deg for både tid og penger.
Treg support er også kritisk. Mange MSP-er er travelt opptatt, og de har ikke tid til å vente på svar fra tredjeparts supportavdeling. Hva skjer da? Konsulentene dine, som vet at support er dårlig eller treg, vil ofte prøve å fikse problemet manuelt fordi de står under press fra kunder som krever en rask løsning. Hvis support derimot var effektiv og pålitelig, ville konsulenten trolig ventet på svar – med tillit til at de ville få en god løsning. Når support er dårlig eller treg, skaper dette mangel på tillit til leverandøren, noe som fører til at de bruker unødvendig mye tid på problemer som en god leverandør med god support kunne hjulpet med.
Svak dokumentasjon er heller ingen hemmelighet. De fleste IT-konsulenter liker ikke å ta telefonen eller snakke med folk – de foretrekker å søke i dokumentasjon for å lære seg hvordan ting fungerer, og finne svar selv. Nå, spesielt med den økende bruk av generativ AI, bruker mange konsulenter ChatGPT og Copilot i hverdagen. Disse verktøyene henter data fra nettet, og hvis leverandøren ikke har god dokumentasjon, vil AI-en heller ikke kunne hjelpe like godt. Dette ser vi spesielt nå, med den raske veksten av RPA (Robotic Process Automation) i bransjen. Jo mer data AI-en har tilgang til, jo mer kan den bidra til å drive en effektiv MSP.
Som du ser, er det mange faktorer som kan tære på tiden i MSP-en din. Det er viktig å være klar over disse og ta dem med i betraktningen når du velger verktøy til sikkerhetsplattformen din.
Noen ganger er det lurt å kjøpe en "Managed Service".
✓  Det er ingen på teamet som har kunnskapen som trengs.
✓  Det gir ikke direkt verdi til kunden.
✓  Det tar alt for mye tid for IT-teamet
✓  Det krever tid fra ledelse til å fungere
✓  Husk at du kan viderefakturere for "outsourced" tjenester
Sørg for å ta med arbeidstimer i betraktningen og spør deg selv: Hvis vi må bruke tid og ressurser på å administrere dette, ville vi da kunne redusere denne innsatsen ved å outsource IT? På den måten kunne vi bruke medarbeidernes tid på viktigere oppgaver.
Dette kan bety mer tid med kundene, forbedring av egne prosesser, optimalisering av konfigurasjonen av eksisterende verktøy som du kanskje ikke ønsker å outsource, eller andre oppgaver du ønsker å prioritere fra et ledelsesperspektiv.
En voksende verktøykasse kan føre til økt effektivitet, mer salg og økt omsetning - helt til det blir for mye og MSP-bedriften begynner å drukne i sikkerhetsløsninger.
For mange verktøy kan føre til:
Som MSP er hvert forhold du må forvalte en belastning for tiden din. Noen ganger må du forholde deg til 3 eller 4 kontoansvarlige. Det høres kanskje absurd ut, men når du jobber med et firma som leverer en sikkerhtsplattform, har du ett sett med kontakter å forholde deg til, én samlet prosess for finans, kontoadministrasjon, salg – alt samlet. Dette sparer deg for tid i seg selv, utover de ekstra fordelene du får av det.
Når du kjøper en alt-i-ett løsning, opplever du økt effektivitet ved bruk av verktøyene, siden verktøyene i økosystemet vanligvis er integrert med hverandre. Det betyr mindre arbeid med å administrere forbindelsene mellom dem, og hvis noe feiler, slipper du å håndtere flere supportavdelinger for å få ting opp og kjøre igjen.
I tillegg blir IT-konsulentene dine mer effektive når de jobber innenfor samme økosystem og samme verktøy hele dagen. De blir fortrolige med grensesnittet, noe som også reduserer behovet for opplæring – både for nye ansatte og løpende opplæring i endringer. Samlet sett reduseres opplæringsbehovet, mens effektiviteten øker betydelig.
Du kan også dra nytte av volumrabatter. De fleste leverandører med et økosystem av produkter tilbyr volumpriser basert på forbruk på tvers av alle verktøyene i pakken. Noen bruker det vi kaller "minimumsforpliktelse" – et fast månedlig beløp du bruker, som gir deg bedre priser på hele produktporteføljen. Andre bruker trappepriser, der antall lisenser du kjøper – uavhengig av produkt – gir deg bedre volumpriser på alt du kjøper. Jo større kjøp du har hos en leverandør, jo mer verdifull er du for dem sammenlignet med noen som kanskje bare kjøper 50 eller 100 lisenser av ett produkt. Dette gir deg også større påvirkningskraft, slik at du kan bygge et sterkere forhold til kontoansvarlig. De vil være mer villige til å kjempe for deg internt hos leverandøren, noe som er en fordel sammenlignet med kunder med lavt forbruk.
Oppsummering
Noen av de større leverandørene i økosystemer – de vi kan kalle "superleverandører" – har egne felleskap og peer-grupper. Disse er uvurderlige ressurser der du kan stille spørsmål, lære hvordan andre løser utfordringer, og vokse sammen. Selv om du teknisk sett kan delta i slike felleskap uten å være kunde hos leverandøren, vil du ofte oppleve at du får tilgang til enda bedre priser hvis du kjøper mye fra en bestemt leverandør og er aktiv i deres felleskap og peer-grupper. Dette kan være en betydelig fordel for MSP-en din.
✓  Reduser risikoen for feilkonfigurasjoner - 80% av uplanlagt nedetid skyldes menneskelig feil.
✓  Selvtillit bør ikke undervurderes – 85 % av IT-konsulentene sier at de ville vært mer effektive med bedre opplæring i verktøyene de bruker.
✓  Utnytt verktøyene fullt ut – Mindre enn 40 % av funksjonene i verktøyene blir faktisk brukt av IT-konsulenter.
✓  Økt omsetning - Bedrifter som investerer i opplæring rapporterer om 24% høyere marginer.
Hvis du har lest helt ned hit til bunnen av denne lange artikkelen, har du fått flere nyttige tips om tiltak du kan iverksette for å gjøre MSP-en din mer konkurransekraftig. Vi håper du har hatt nytte av innlegget, og ønsker deg lykke til videre med din MSP!
Har du spørsmål? Ta kontakt!